Beleidsopgave
Ontwikkeling van een concurrerend vestigingsklimaat door optimalisatie van de regionale bereikbaarheid.
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status |
Optimale autobereikbaarheid. |
De N33 is eind 2014 verdubbeld (definitieve afronding volgens planning maart 2015). |
De werkzaamheden aan de N33 zijn in 2014 afgerond. |
|
Verdere uitrol maatregelen N34: realisatie ongelijkvloerse aansluitingen Exloo voorbereiding aansluitingen Odoorn/Emmen Noord en Klooster. |
Bestemmingsplan procedure aansluiting Exloo is afgerond, realisatie start in 2015. De aansluitingen Odoorn/Emmen Noord en 't Klooster zijn in voorbereiding. |
||
ToelichtingVertraging in planprocedures leiden tot vertraging in de aanleg. |
|||
Start voorbereiding versnelling N391 en de aansluiting Emmen West (N34/Rondweg). |
De verbreding van de N391 is al uitgevoerd als onderdeel van de versnelling. De reconstructie van de aansluiting is in voorbereiding. |
||
Verdere uitwerking OV knooppunt de Punt passend in de omgevingsvisie GAE. |
Er is een ontwerp. Nut en noodzaak van het knooppunt wordt nader onderzocht. |
||
ToelichtingExtra onderzoek naar nut en onderzoek. |
|||
Realisatie aanpassing Pijlebrug, inclusief ovonde en verbetering fietsvoorzieningen Havelte - Meppel. |
De rotonde is gerealiseerd, de werkzaamheden aan de brug worden in maart afgerond. |
||
Afronding landbouwtunnels N48. |
De tunnels zijn gerealiseerd. |
||
Maatregelen op diverse provinciale wegen zijn in voorbereiding dan wel in uitvoering volgens planning in het PUP 2014. Zie hiervoor ook het in deze begroting opgenomen investeringsoverzicht. |
Planning conform PUP. |
Beleidsopgave
De optimalisatie van de bereikbaarheid van stedelijke gebieden met een integraal maatregelpakket voor de auto, het openbaar vervoer, de fiets en het goederenvervoer.
Integrale fietsnota en extra kwaliteitsimpuls Drentse fietspaden
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status |
Het gebruik van de fiets stimuleren in zowel stedelijke gebieden als tussen stedelijke gebieden en omliggende kernen door directe, veilige en comfortabele routes te realiseren. |
Nieuwe fietsnota Drenthe en bijbehorend uitvoeringsprogramma. |
De fietsnota met uitvoeringsagenda is in mei door GS vastgesteld. Het uitvoerings-programma is onderdeel van het PUP 2015. |
|
Veilige fietsoversteken Brunlaan en Nijensleek. |
In verband met het verschuiven van de gecombineerde werkzaamheden wordt de oversteek Nijensleek in het voorjaar van 2015 gerealiseerd. De fietstunnel Brunlaan is in voorbereiding, de raad van de gemeente Noordenveld moet nog formeel de cofinanciering goedkeuren. |
||
ToelichtingCo-financiering door medeoverheden nog niet helemaal rond. |
|||
Quick wins havenkade Coevorden (verruimen Coevorden Vechtkanaal, verplaatsen kade is gerealiseerd. |
Het project is gerealiseerd met o.a. een bochtverkorting en een verlengde kade. |
||
Uitvoeringsprogramma 2014 – 2017 dryport Emmen – Coevorden. |
De uitvoeringsperiode is gewijzigd naar 2015 - 2017. Wel is de basis gelegd voor de Spoorshuttle Coevorden- Malmö. |
||
Logistieke visie Zuid Drenthe. |
De visie is nog niet opsteld omdat deze mogelijk wordt verbreed naar geheel Drenthe. |
||
ToelichtingAfstemming wordt gezocht met Overijssel en visie wordt met Drenthe breed uitgebreid. |
Beleidsopgave
Realisatie van duurzame mobiliteit op maat, waarbij de kracht van de verschillende modaliteiten wordt benut.
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status |
Inzetten van hoogwaardig openbaar vervoer, zowel per spoor als over de weg. |
Verbeterplan concessie spoorlijn Zwolle – Emmen en nadere besluitvorming aansluiting Herfte. |
Besluiten genomen over de uitbreiding treincapaciteit |
|
Maatregelen gekoppeld aan de netwerkanalyse Groningen (bereikbaarheid Groningen – Assen). |
Realisatie bus op vluchtstrook de Punt - Haren |
||
Nadere detaillering pendeltrein Groningen – Assen. |
Met de gemeente Assen is afgesproken dat zij verantwoordelijk worden voor dit onderdeel. |
||
Strategie doorontwikkeling vervoer op maat landelijk gebied (i.h.k.v. Vitaal platteland). |
Er is een stuurgroep publiek vervoer opgericht; in 2015 en 2016 worden pilots uitgewerkt. |
||
Vervolg ontwikkeling spoor Coevorden – Rheine (Bentheimer Eisenbahn). |
Er is een vervoerwaardestudie uitgevoerd. Verdere uitwerking is afhankelijk van het besluit reactivering personenvervoer Bad Bentheim - Nordhorn - Neuenhaus. |
Beleidsopgave
Stimulering van ontwikkeling en toepassing innovatieve maatregelen.
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status |
Capaciteit van het spoor voor goederenvervoer is in 2020 verviervoudigd ten opzichte van 2002. Optimale benutting van het totale netwerk door sturing en geleiding. |
Continuering uitvoering maatregelen convenant Beter Benutten. (ITS, fiets en mobiliteitsmanagement). |
Dit is voor Zwolle - Emmen gerealiseerd door een aanpassing van de dienstregeling personenvervoer. |
|
Innovatieve oplossingen op het gebied van bereikbaarheid en kleinschalige infrastructurele maatregelen (i.h.k.v. Vitaal platteland). |
Diverse mobiliteitsprojecten hebben een bijdrage ontvangen vanuit Vitaal Platteland. |