In de volgende tabellen worden de verbonden partijen van de provincie Drenthe weergegeven. De verbonden partijen voeren een beleid uit dat de provincie ook (gedeeltelijk) zelf had kunnen uitvoeren of vanuit andere, ook beleidsmatige overwegingen, hebben Provinciale Staten indertijd besloten deel te nemen aan de verbonden partij. De doelstellingen van de verbonden partijen corresponderen met die van de provincie of via de verbonden partijen worden de doelstellingen van de provincie gerealiseerd. Het beleidskader deelnemingen is vastgelegd in de Beleidsnota Verbonden Partijen.
Gedeputeerde Staten kiezen ervoor het begrip verbonden partijen ruimer op te vatten dan de definitie en de uitleg uit het BBV. In de paragraaf verbonden partijen van de begroting en de jaarstukken kan bijvoorbeeld een organisatie worden opgenomen, waarin de provincie niet bestuurlijk is vertegenwoordigd of waarbij de provincie een gering financieel risico loopt, maar waarbij de relatie met de provincie zodanig is dat opname van de organisatie in de paragraaf is gerechtvaardigd.
De reden dat wordt gekozen voor een “brede” invulling is de behoefte aan een meer volledig overzicht en transparantie. Voorbeeld hiervan is de Stichting Drentse Energie Organisatie (DEO), waarin de provincie niet bestuurlijk is vertegenwoordigd, maar waarbij de bestuurlijke en financiële verbondenheid zodanig is dat opname van deze organisatie in de paragraaf verbonden partijen aan te bevelen is.
De opgenomen financiële kengetallen zijn overgenomen uit de vastgestelde jaarverslagen/-rekeningen van de verbonden partijen uit 2013. De jaarverslagen/-rekeningen over 2014 komen pas in het 2de kwartaal van 2015 beschikbaar. De verbonden partijen zijn per juridische vorm en vervolgens per beleidsprogramma gerangschikt.
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Programma 1. Samenwerkend Drenthe: Bestuur
1.2 SNN
Verbonden partij | Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) |
Website | www.snn.eu |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doel |
|
Openbaar belang | Als omschreven hiervoor, onder ‘Doel’ |
Overzicht activiteiten |
|
Eigenaars-/deelnemersbelang | 1/3 |
Financiële bijdrage | € 527.667,- |
Bestuurlijk belang | Leden van PS en GS zijn vertegenwoordigd in het SNN-Algemeen bestuur, de leden van GS in het SNN-Dagelijks bestuur |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet van toepassing |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 7.544.000,- |
Vreemd vermogen 31-12-2013 | € 293.726.000,- |
Resultaat over afgelopen jaar | € -1.709.000,- |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing |
Overige activiteiten | Niet van toepassing |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet van toepassing |
Invloed uitoefenen | Leden van GS zijn vertegenwoordigd in het Algemeen en Dagelijks Bestuur van het SNN |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing |
Risico’s | Het SNN geeft aan dat er ultimo 2013 alleen een renterisico van circa € 271.000 aanwezig is en geen andere direct aanwijsbare risico’s en onzekerheden. |
Programma 1. Samenwerkend Drenthe: Bestuur
1.3 De Noordelijke rekenkamer
Verbonden partij | Noordelijke Rekenkamer |
Website | www.noordelijkerekenkamer.nl |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Assen |
Doel | Het doel van Rekenkamer is om vanuit een onafhankelijke positie Provinciale Staten te ondersteunen in de kaderstellende en controlerende rol. |
Openbaar belang | De Provinciewet verplicht elke provincie tot het instellen van een rekenkamer of het organiseren van een rekenkamerfunctie. Ook bestaat de mogelijkheid tot een gemeenschappelijke rekenkamer, waartoe alle provinciën met uitzondering van Zeeland voor gekozen hebben. Drenthe, Fryslân en Groningen hebben de Noordelijke Rekenkamer ingesteld. |
Overzicht activiteiten | De Rekenkamer doet onderzoek naar het gevoerde bestuur waarbij de vraag naar doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid centraal staat. |
Beoogd te realiseren resultaat in 2015 tbv de provincie | Uitvoering onderzoeksprogramma 2014-2015. Zie hiervoor: www.noordelijkerekenkamer.nl onderzoeksprogramma’s. |
Eigenaars-/deelnemersbelang | 1/3 |
Financiële bijdrage | De Noordelijke Rekenkamer ontvangt van elke provincie een gelijke bijdrage in de kosten. In 2014 bedroeg de bijdrage van de provincie Drenthe € 251.000,- |
Bestuurlijk belang | Van elke deelnemende provincie hebben de Staten drie leden uit hun midden aangewezen als lid van de Programmaraad. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet van toepassing |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 174.109,- |
Vreemd vermogen op | € 89.226,- |
Resultaat over 2013 | € 42.318,- |
Dochterondernemingen | Geen |
Overige activiteiten | Geen |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet van toepassing |
Invloed uitoefenen | Als onafhankelijk functionerende organisatie is de Rekenkamer vrij in haar onderwerpkeuze. In de Gemeenschappelijke Regeling De Noordelijke Rekenkamer is bepaald dat er een Programmaraad is, die als taak heeft het doen van suggesties ten behoeve van het onderzoeksprogramma. Van elke deelnemende provincie hebben de Staten drie leden uit hun midden aangewezen als lid van de Programmaraad. |
Risico’s | Niet van toepassing |
Programma 2. Vitaal Drenthe: Mobiliteit
2.1 OV-bureau Groningen-Drenthe
Verbonden partij | Openbaar Vervoer bureau Groningen Drenthe |
Website | www.ovbureau.nl |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Assen |
Doel |
|
Openbaar belang | Zorg dragen voor een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer voor stad en land in de provincies Groningen en Drenthe |
Overzicht activiteiten |
|
In 2013 voor de provincie gerealiseerd resultaat | Zie ‘Trendmonitor 2013’, voor een uitgebreid overzicht |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 35% (analoog aan de hoogte van de exploitatiesubsidie) |
Financiële bijdrage | € 247.550 (bijdrage in apparaatskosten) |
Bestuurlijk belang | De werkzaamheden, zoals die door het OV-bureau uitgeoefend worden, liggen op het terrein van de uitvoering van de Wet personenvervoer 2000 en behoren daarmee tot de competentie van de colleges van Gedeputeerde Staten. Provinciale Staten van Drenthe en Groningen stellen in het kader van de totale provinciale en gemeentelijke begroting het budget voor het openbaar vervoer vast. Daarnaast hebben Provinciale Staten hun kaderstellende en controlerende bevoegdheid. |
Bestuur en organisatie | Het OV-bureau is als volgt georganiseerd: het bestaat uit een algemeen bestuur (AB), een dagelijks bestuur (DB) en een uitvoerende organisatie. De deelnemende bestuursorganen wijzen vanuit hun midden de leden aan van het AB en DB OV-bureau Groningen-Drenthe. Het AB bestaat uit de portefeuillehouders verkeer en vervoer, ruimtelijke ordening en financiën. Het DB wordt gevormd door de portefeuillehouders verkeer en vervoer en de directeur van het OV-bureau. |
Eigen vermogen op 31-12-2014* | € 0 |
Vreemd vermogen op 31-12-2014* | € 1.000.000,- |
Resultaat over 2014* | Positief resultaat over 2013 van € 93.366 |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing |
Overige activiteiten | Niet van toepassing |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja, de Corporate Governance Code is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling openbaar vervoer bureau Groningen en Drenthe. Zie verder organisatie en benoemingen hiervoor. |
Invloed uitoefenen | PS wordt minstens jaarlijks gevraagd haar zienswijze te geven op de jaarrekening / begrotingen en zo nodig op beleidskeuzes in de uitvoering van het OV. PS kan daarmee haar kaderstellende functie voor het OV-beleid en de financiering uitoefenen. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Er is geen RvC aanwezig. |
Risico’s | Indexering BDU, zonder bezuiniging zou tekort ontstaan: |
*op basis van de jaarrekening conceptcijfers over 2014. Deze cijfers zijn nog niet vastgesteld.
Programma 6. Groen Drenthe: Water, Milieu en Bodem
6.5 RUD Drenthe
Verbonden partij | Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe |
Website | http://www.ruddrenthe.nl/home/ |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Assen en Emmen |
Doel |
|
Openbaar belang | Zorg dragen voor een goede uitvoering van de milieutaken binnen de provincie Drenthe |
Overzicht activiteiten | De algemene taken die de RUD Drenthe heeft uit te voeren zijn:
|
Gerealiseerd resultaat in 2014 | Het uitvoeringsprogramma VTH 2014 conform de Dienst Verlening Overeenkomst (DVO) tussen de RUD en de provincie. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 20,12% (percentage obv financiële bijdrage) |
Financiële bijdrage | € 2.446.380,-. |
Bestuurlijk belang | Een lid van GS is vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur en in het Dagelijks bestuur. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Er is geen RvC. Wel is er een Raad van Opdrachtgevers benoemd welke een advies rol vervullen voor het Dagelijks Bestuur. De secretaris-directeur is vertegenwoordigd in deze RvO. |
Eigen vermogen op 31-12-2014 | De financiële gegevens over 2014 zijn nog niet voorhanden. De RUD jaarrekening 2014 komt in voorjaar 2015 beschikbaar. |
Vreemd vermogen op 31-12-2014 | |
Resultaat over 2014 | |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing |
Overige activiteiten | Niet van toepassing |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet van toepassing |
Invloed uitoefenen | Een lid van GS is vertegenwoordigd in het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de RUD Drenthe. De provinciesecretaris maakt deel uit van de raad van opdrachtgevers. PS wordt minstens jaarlijks gevraagd haar zienswijze te geven op de jaarrekening / begrotingen en zo nodig op beleidskeuzes in de uitvoering van de provinciale milieutaken die uitgevoerd worden door de RUD. PS kan daarmee haar kaderstellende functie voor het milieubeleid en de financiering uitoefenen. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing |
Risico’s | Functioneren RUD als een organisatie: Er hebben zich geen grote problemen voor gedaan in het functioneren van de RUD in eerste jaar. |
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN ZONDER MEER
Programma 2. Vitaal Drenthe: Mobiliteit
2.2 Vechtdallijnen
Verbonden partij | Beheerorganisatie Vechtdallijnen |
Website | https://www.ervaarhetov.nl/partners/vechtdallijnen.html |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling zonder meer |
Vestigingsplaats | Geen. Betreft samenwerkingsovereenkomst. Concessie met Arriva OV |
Doel |
|
Openbaar belang | Zorg dragen voor een goede bereikbaarheid met het openbaar treinvervoer voor het gebied rond de spoorlijnen Zwolle – Emmen en Almelo - Marienberg in de provincies Overijssel en Drenthe |
Overzicht activiteiten | De algemene taken die de beheerorganisatie Vechtdallijnen heeft uit te voeren zijn:
|
Gerealiseerd resultaat in 2014 tbv de provincie | Treinspoorvervoer tussen Emmen-Zwolle |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 36% (bijdrage aandeel exploitatiesubsidie) |
Financiële bijdrage | € 2.623.278,- |
Bestuurlijk belang | De werkzaamheden zoals die door de beheerorganisatie Vechtdallijnen uitgeoefend worden, liggen op het terrein van de uitvoering van de Wet personenvervoer 2000 en behoren daarmee tot de competentie van de colleges van gedeputeerde staten. Provinciale staten van Drenthe en Overijssel stellen in het kader van de totale provinciale en gemeentelijke begroting het budget voor het openbaar vervoer vast. Daarnaast hebben provinciale staten hun kaderstellende en controlerende bevoegdheid. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | De beheerorganisatie Vechtdallijnen is als volgt georganiseerd: het bestaat uit een Stuurgroep, een concessiemanagement dat ondergebracht is bij de provincie Overijssel en ambtelijke samenwerkingsgroepen (kernteam, Ontwikkelteam). De deelnemende bestuursorganen wijzen vanuit hun midden de leden aan van de stuurgroep. De stuurgroep bestaat nu uit de portefeuillehouders verkeer en vervoer en de concessiemanager van de Vechtdallijnen. |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | De beheerorganisatie Vechtdallijnen heeft als zodanig geen eigen vermogen en vreemd vermogen. Het betreft een overeenkomst in de vorm van een concessie. Er zijn afspraken gemaakt over het uitvoeren van de werkzaamheden, waarbij de kosten zijn verdeeld over de drie partners. |
Vreemd vermogen op 31-12-2013 | |
Resultaat over afgelopen jaar | 0,5 mln (negatief) |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing |
Overige activiteiten | Niet van toepassing |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja, de Corporate Governance Code is vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Vechtdallijnen. Zie verder organisatie en benoemingen hiervoor. |
Invloed uitoefenen | PS wordt minstens jaarlijks gevraagd haar zienswijze te geven op de jaarrekening / begrotingen en zo nodig op beleidskeuzes in de uitvoering van het OV. PS kan daarmee haar kaderstellende functie voor het OV-beleid en de financiering uitoefenen. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Zie samenstelling bestuur hiervoor |
Risico’s | De opdrachtgevende partijen Overijssel en Drenthe zijn opbrengstverantwoordelijk voor de exploitatie van de treindienst. Dat wil zeggen dat zij de risico’s lopen van fluctuerende kaartverkoop inkomsten. Conform het OV bureau Groningen Drenthe wordt er een conservatief financieel beleid gevoerd. |
Programma 5. Vitaal Drenthe: Ruimtelijke ontwikkeling
5.1 Regiovisie Groningen- Assen
Verbonden partij | Regiovisie Groningen- Assen |
Website | http://www.regiogroningenassen.nl/ |
Rechtsvorm | Samenwerkingsverband/gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doel | Afstemming woningbouw en bedrijventerreinen voor plangebied |
Openbaar belang | Zie doel, uitvoering provinciaal beleid |
Overzicht activiteiten | Gespecificeerd in jaarprogramma’s/begroting |
Gerealiseerd resultaat in 2013/2014 | In 2013 heeft de Stuurgroep een nieuwe koers uitgezet voor de regionale samenwerking. Sterkere focus op doelen en resultaten gaan gepaard met een andere wijze van samenwerken. De geactualiseerde regiovisie is in 2014 definitief vastgesteld door de raden en Staten. Ter uitwerking van deze visie heeft er in de Stuurgroep van medio 2014 besluitvorming plaatsgevonden over de inrichting van de vernieuwde organisatie van de regionale samenwerking. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 12,5% |
Financiële bijdrage | € 703.127,- |
Bestuurlijk belang | Gedeputeerde Staten zijn met twee bestuurders vertegenwoordigd in de Stuurgroep Regiovisie Groningen Assen. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet van toepassing |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 20.257.000,- (betreft saldo Regiofonds) |
Vreemd vermogen 31-12-2013 | € 15.048.768,- |
Resultaat over 2013 | € 7.592.571,- (negatief) |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing |
Overige activiteiten | Niet van toepassing |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet van toepassing |
Invloed uitoefenen | Gedeputeerde Staten zijn met twee bestuurders vertegenwoordigd in de Stuurgroep Regiovisie Groningen Assen. De stuurgroep is het hoogste orgaan, waarin de bestuurlijke samenwerking door het nemen van beslissingen gestalte krijgt (convenant 2004, art. 3 en art. 4.1). Provinciale Staten stellen jaarlijks de begroting en de jaarrekening vast. |
Profiel voor lid RvC | Niet van toepassing |
Risico’s | Niet van toepassing |
VERENIGING
Programma 1. Samenwerkend Drenthe: Bestuur
Verbonden partij | Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO) |
Website | www.ipo.nl |
Rechtsvorm | Vereniging |
Vestigingsplaats | ‘s-Gravenhage |
Doel |
|
Openbaar belang | De provincies trekken gezamenlijk op in de dossiers Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer, Vitaal Platteland, Regionale bereikbaarheid en Openbaar Vervoer, Regionale economie en energie, Middelen, Kwaliteit Openbaar Bestuur, Culturele Infrastructuur en Monumentenzorg, Regionale (milieu) UitvoeringsDiensten en Werkgeverszaken. |
Overzicht activiteiten |
|
Gerealiseerd resultaat in 2013 | Zie hiervoor het IPO jaarverslag 2013 |
Eigenaars-/deelnemersbelang provincie Drenthe | 1/12 |
Financiële bedrage | De provincie betaalt als lid van de vereniging contributie. De provincies dragen daarnaast de variabele kosten voor extra activiteiten, die op grond van incidentele besluiten van het IPO-bestuur voor de provincies worden verricht. Totale bijdrage bedroeg € € 684.272,- |
Bestuurlijk belang | Het IPO-bestuur bestaat uit dertien leden. Alle colleges van GS kunnen uit hun midden een bindende voordracht doen voor een lid van het bestuur. Het bestuur doet een bindende voordracht voor 1 lid, bij voorkeur een gedeputeerde. De voorzitter van het bestuur is een commissaris van de Koning uit één van de provincies. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | IPO heeft geen Raad van Commissarissen, maar een bestuur. Het bestuur wordt vertegenwoordigd door een gedeputeerde vanuit iedere provincie. Het bestuur kent ook een viertal adviseurs: drie Commissarissen van de Koning en een Provinciesecretaris. |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 258.140,- |
Vreemd vermogen op 31-12-2013 | € 7.690.875,- |
Resultaat over afgelopen jaar 2013 | € 258.140,- |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing |
Overige activiteiten | Het IPO biedt tevens een platform aan de provincies voor het stimuleren van innovatie en de uitwisseling van kennis. Ook vervult het IPO een beperkte kassiersfunctie. Om administratieve redenen worden de provinciale bijdragen aan deze activiteiten ‘gekassierd’ via de IPO begroting. Vaak betreft het hier activiteiten waar ook bijdragen van of samenwerking met andere partijen aan de orde is. |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet van toepassing |
Invloed uitoefenen | Invloed kan worden uitgeoefend in het IPO-bestuur door het collegelid dat lid is van het IPO-bestuur. Het college van GS in de persoon van het IPO-bestuurslid legt verantwoording af over het gevoerde beleid aan PS. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing |
Risico’s | Voor zover bekend, hebben er zich geen risico’s voor gedaan. |
STICHTINGEN
Programma 6. Groen Drenthe: Water, Milieu en Bodem
Verbonden partij | Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging (Blok III) |
Website | http://www.slbnoord.nl |
Rechtsvorm | Stichting |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doel | Het verbeteren van de bodemkwaliteit in aangewezen landinrichtingsgebieden in het veenkoloniaal gebied van de provincie Groningen en Drenthe waar bodemverontreiniging, ontstaan door dempingen van wijken en sloten, risico’s veroorzaakt en een belemmering vormt voor de landinrichting en de landbouw. Het beheren van fondsen voor het actief onderzoeken en bestrijden van risico’s en voor het vrijwaren van grondeigenaren. |
Openbaar belang | Het beperken, terugdringen en voorkomen van de verspreiding in het milieu, incl. landbouwproducten, van in de bodem aanwezige verontreinigende stoffen, alsmede het bevorderen van de landinrichting. |
Overzicht activiteiten | Het verrichten van bodemonderzoek en bodemsaneringen en het uitvoeren van beschermingsmaatregelen. Het beheren van fondsen ter bekostiging van de maatregelen en het vrijwaren van eigenaren van verontreinigde locaties van het juridisch aansprakelijkheidsinstrumentarium volgens de Wet bodembescherming. Realisatie van beleidsopgaven 6. 3 en 6.6. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 8.5% |
Financiële bijdrage | € 387.211 als bijdrage t.l.v. het van het Rijk afkomstig budget bodemsanering. |
Bestuurlijk belang |
|
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Voor de Raad van Toezicht. |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 2.273.885,- (€ 300.708 voor Drentse deel) |
Vreemd vermogen op 31-12-2013 | 0 |
Resultaat over afgelopen jaar | 0 |
Dochterondernemingen | Geen |
Overige activiteiten | Geen |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. De Raad van Toezicht bestaat uit vertegenwoordiging van GS van Groningen en Drenthe, de minister van ELI, waterschappen, LTO + B&W van div. gemeenten. Door deze variëteit wordt kritischer geoordeeld over verstrengeling van belangen. |
Invloed uitoefenen | De Raad van Toezicht ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de stichting. De Raad heeft 5 leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieu-gedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar van team MBE. Tevens voert de provincie invloed uit via haar wettelijke rol van bevoegd gezag Wet bodembescherming en als regievoerder van de bodemsaneringsoperatie. In dat verband moet zij inhoudelijke oordelen geven over besluiten omtrent de ernst van gevallen van bodemverontreiniging en over de kwaliteit van beschermingsmaatregelen, bodemsaneringen en nazorg. |
Profiel voor lid Raad van Toezicht waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Het voorzitterschap wordt bekleed door het lid van de Provincie Groningen. Het lid van Drenthe en diens waarnemer moeten een moderne visie hebben op governance. en kennis en ervaring hebben in bestuurlijke besluitvormingsprocessen in het algemeen en van milieu en bodemaspecten in het bijzonder. Vandaar dat deze personen worden gekozen uit de bestuurlijke en ambtelijke milieu- en bodemdiscipline. Tevens moet het lid het vermogen hebben om op gepaste afstand en met een deskundig/kritische blik de gang van zaken te beoordelen en te controleren. |
Risico’s | Financieel dekkingsniveau: Het totale fondsbedrag van ca. € 2 mln. is voldoende om de algemene uitvoerende taken te dekken middels de jaarlijkse rentebijschrijving (in 2013 ca. € 61.500,-). Daarnaast beschikt de stichting over voldoende reserves om de vrijwaringen eeuwigdurend gestand te doen. |
Programma 6. Groen Drenthe: Water, Milieu en Bodem
Verbonden partij | Stichting Bodembeheer Schoonebeek |
Website | Niet aanwezig |
Rechtsvorm | Stichting |
Vestigingsplaats | Nieuw-Weerdinge |
Doel | Het versterken van de bodemkwaliteit in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincie Drenthe waar bodemverontreiniging, ontstaan door dempingen van wijken en sloten, risico’s veroorzaakt en een belemmering vormt voor de landinrichting en de landbouw. |
Openbaar belang | Het beperken, terugdringen en voorkomen van de verspreiding in het milieu, incl. landbouwproducten, van in de bodem aanwezige verontreinigende stoffen, alsmede het bevorderen van de landinrichting. Het beheren van fondsen voor het actief onderzoeken en bestrijden van risico’s en voor het vrijwaren van grondeigenaren. |
Overzicht activiteiten | Het verrichten van bodemonderzoek en bodemsaneringen en het uitvoeren van beschermingsmaatregelen. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 6% |
Financiële bijdrage | Geen. |
Bestuurlijk belang |
|
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Voor de Raad van Toezicht. |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 0 |
Vreemd vermogen op 31-12 -2013 | € 15.540,- |
Resultaat over afgelopen jaar | € 43.789,- (negatief) |
Dochterondernemingen | Nee |
Overige activiteiten | Nee |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja |
Invloed uitoefenen | De Raad van Toezicht ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de stichting. De Raad heeft 9 leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieu-gedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar van de groep Bodemsanering. Tevens voert de provincie invloed uit, voor het deel dat buiten de gemeente Emmen is gelegen, via haar wettelijke rol van bevoegd gezag Wet bodembescherming en als regievoerder van de bodemsaneringsoperatie. Als bevoegd gezag moeten Gedeputeerde Staten inhoudelijke oordelen geven over besluiten omtrent de ernst van gevallen van bodemverontreiniging en over de kwaliteit van beschermingsmaatregelen, bodemsaneringen en nazorg voor het deel buiten Emmen. Emmen is nl. in het kader van de Wbb zelf bevoegd. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Het voorzitterschap wordt bekleed door het lid van de gemeente Emmen. |
Risico’s | geen |
Programma 6. Groen Drenthe: Water, Milieu en Bodem
Verbonden partij | Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) |
Website | http://www.lma.nl |
Rechtsvorm | Stichting |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Doel | Uitvoering geven aan wettelijk taak Provincies: het mogelijk maken en verwerken van meldingen afvalstoffen, beheer gegevens, beheer helpdesk, etc |
Openbaar belang | Uitvoering geven aan wettelijke taak Provincies. De meldgegevens zijn naast gebruik door de provincies, landelijk beschikbaar voor andere handhavende instanties, zoals gemeenten, politie, NVWA Inspectie Leefomgeving en Transport. |
Overzicht activiteiten |
|
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 1/12 |
Financiële bijdrage | € 130.595,- |
Bestuurlijk belang | Lid van de Raad van Toezicht LMA |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet van toepassing |
Eigen vermogen op | € 2.904.412,- |
Vreemd vermogen op | € 1.423.136,- |
Resultaat over 2013 | € - 416.015,- |
Dochterondernemingen | Geen |
Overige activiteiten | Geen |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Niet bekend. |
Invloed uitoefenen | Raad van toezicht (bestuurlijk) |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing |
Risico’s | Geen specifieke risico’s, |
Programma 8. Groen Drenthe: Klimaat en Energie
8.1 Drentse Energie Organisatie (DEO)
Verbonden partij | Stichting Drentse Energie Organisatie |
Website | http://www.drentseenergieorganisatie.nl |
Rechtsvorm | Stichting |
Vestigingsplaats | Assen |
Doel | De Drentse Energie Organisatie is een financierings- en investeringsmaatschappij die de energietransitie in Drenthe wil versnellen. Versnelling van de energietransitie is nodig om de provinciale klimaatdoelstellingen te behalen en biedt kansen voor duurzame economische ontwikkelingen voor de regio. Daarnaast is de transitie noodzakelijke voor de toekomstige voorzieningszekerheid en betaalbaarheid van energie. |
Openbaar belang | Het versnellen van de energietransitie draagt bij aan het betaalbaar houden van energielasten. De projecten waarmee deze transitie gestalte krijgt dragen bij aan werkgelegenheid door de economische spin-off van de projecten. De projecten dragen daarnaast bij aan de Drentse doelstellingen voor duurzame energieproductie en CO2-reductie. |
Overzicht activiteiten |
|
Gerealiseerd resultaat over 2014 | Eind 2014 bestaat de projectportfolio van de Drentse Energie Organisatie (DEO) uit 52 projecten. Hiervan zijn er 13 gefinancierd. Daarnaast heeft DEO zes regelingen lopen. Vanuit deze regelingen zijn in totaal 44 MKB-ers gefinancierd. Voor 6 projecten uit de projectenportfolio is een reservering gemaakt. In totaal heeft DEO voor ca. € 7,6 miljoen aan projecten gefinancierd. Hiervan is ruim € 5 miljoen daadwerkelijk uitgekeerd en staat € 2,6 miljoen in depot. De bedrag aan reserveringen bedraagt ca. € 5,4 miljoen. Hiermee staat de financieringsbestemming eind 2014 op ca. € 13 miljoen. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | Wordt dmv subsidie voor 100% gefinancierd door de provincie Drenthe. |
Financiële bijdrage | Het financiële belang van de provincie is gelegen in de subsidie die is verleend door de provincie. Normaal gesproken is bij het verlenen van subsidie geen sprake van een financieel belang zoals aangegeven in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bij een verbonden partij. Bij de stichting DEO ligt dat anders. De middelen uit de subsidie worden door de stichting revolverend ingezet in duurzame energieprojecten. Dit kan door middelen van leningen, garantiestelling of participatie. |
Bestuurlijk belang | Strikt genomen is er volgens de regels geen bestuurlijk belang maar doordat de provincie de oprichter van de stichting is, is er sprake van een zekere bestuurlijke verbondenheid, waardoor opname van deze organisatie in de lijst van verbonden partijen niet onlogisch is. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Volgens de statuten van DEO voorziet de Raad van Toezicht zelf in vacatures, met dien verstande dat het college van GS steeds het recht heeft om tenminste één lid van de RvT voor te dragen. Een bestuurlijk belang in de zin dat de provincie een zetel heeft in het bestuur is er dus niet. |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 7.942.260,- |
Vreemd vermogen op 31-12-2013 | € 20.370.766,- |
Resultaat over afgelopen jaar | De totale lasten in 2013 bedragen € 577.341. In 2013 is in totaal € 471.000,- uitgezet. Hiermee is voor ca. € 1 miljoen aan projecten gerealiseerd en ca. 510 ton aan CO2 reductie/jaar. |
Dochterondernemingen | geen |
Overige activiteiten | De Drentse Energie Organisatie treedt in Drenthe op als aanjager en accelerator van de transitie door;
|
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Er is een bestuur (directeur) en een Raad van Toezicht. |
Invloed uitoefenen | DEO heeft een subsidierelatie met de provincie. De eisen tbv deze subsidie zijn vastgelegd in een programma van eisen. Via een jaarlijkse verantwoordingsrapportage wordt verantwoording afgelegd. Op basis van de bevindingen vindt een jaarlijks bestuurlijk overleg met directeur plaats. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing |
Risico’s | Risico’s hebben de omvang van het beschikbaar gestelde kapitaal. |
Programma 9. Innovatief Drenthe: Economische zaken en arbeidsmarkt
9.2 Stichting Drentse Bedrijfslocaties
Verbonden partij | Stichting Drentse Bedrijfslocaties (DBL) |
Rechtsvorm | Stichting |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doel | Stimuleren van economische activiteiten, werkgelegenheid en bedrijvigheid samen met de provincie Drenthe en de Drentse gemeenten. In praktijk: gebundelde inzet van middelen m.b.t. promotie en acquisitie. |
Openbaar belang | Bevorderen werkgelegenheid via investeringsprojecten en vestiging van nieuwe bedrijven. |
Overzicht activiteiten | Via DBL verlenen provincie en gemeenten opdracht aan de NOM om acquisitie te verzorgen voor Drenthe. |
Financieel belang | Provincie levert jaarlijks een bijdrage van € 62.000,-- aan de stichting, voor de uitvoering van de acquisitie activiteiten van NOM in Drenthe. |
Bestuurlijk belang | Via deelname aan bestuursvergadering DBL |
Eigen vermogen op 31-12-2014 | € 11.131,-- |
Vreemd vermogen op 31-12-2014 | - |
Resultaat over afgelopen jaar | € 0 |
Invloed uitoefenen | Vanuit Stichting Drentse Bedrijfslocaties (participanten: gemeenten en provincie) werd tot 2014 gezamenlijk opdracht verleend aan NOM voor de uitvoering van acquisitietaken t.b.v. Drenthe. |
Risico’s | Risico’s zijn nihil |
REGELEMENTEN
Programma 6. Groen Drenthe: Water, Milieu en Bodem
6.4 Fonds nazorg gesloten stortplaatsen
Verbonden partij | Fonds nazorg gesloten stortplaatsen |
Rechtsvorm | Regelement (ingesteld obv de Wet Milieubeheer) |
Vestigingsplaats | Assen |
Doel | Financiering voor eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen mogelijk maken conform Wet Milieubeheer artikel 15.47. |
Openbaar belang | Gesloten stortplaatsen die voldoen aan wettelijke normen. |
Overzicht activiteiten | Beleggen van heffingen die de exploitanten van de stortplaatsen, te weten Attero Noord in Wijster betalen. Ook is sprake van een zorgplicht, welke uit de volgende activiteiten kan bestaan:
|
Gerealiseerd resultaat | Fondsvermogen dat niet meer dan 10% afwijkt van de netto contante waarde van het doelvermogen. Bij meer afwijking wordt een heffing opgelegd. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | ‘100%’. De provincie is beheerder van het fonds. |
Financiële bijdrage | Niet van toepassing (Attero is verantwoordelijk voor de financiële bijdrage) |
Bestuurlijk belang | Gedeputeerde staten vormen het algemeen bestuur van het fonds. Het dagelijks bestuur bestaat uit 2 gedeputeerden, waaronder in ieder geval de gedeputeerde voor financiën en de gedeputeerde die belast is met de nazorg. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet van toepassing |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 7.292.335,- |
Vreemd vermogen op 31-12-2013 | € 50.190,- |
Resultaat over afgelopen jaar | € 225.782,- (na reservemutaties) |
Dochterondernemingen | Niet van toepassing |
Overige activiteiten | Geen |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. Corporate Governance is vastgelegd in het Reglement Fonds nazorg gesloten stortplaatsen provincie Drenthe. Dit betekent dat GS het algemeen bestuur vormen en het dagelijks bestuur gevormd wordt door gedeputeerde financiën en gedeputeerde milieu. Minstens tweemaal per jaar vergadert het AB. |
Invloed uitoefenen | Het DB kan beleidswijzigingen voorstellen aan het AB. Een besluit kan slechts genomen worden door het AB. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing |
Risico’s | Financieel risico: het door Attero niet nakomen van de opgelegde heffing. Het risico heeft zich niet voorgedaan. Attero heeft voldaan aan haar financiële verplichting. |
NAAMLOZE VENOOTSCHAPPEN
Programma 9. Innovatief Drenthe: Economische zaken en arbeidsmarkt
9.1 NOM
Verbonden partij | Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord- Nederland (NV NOM) |
Website | http://www.nom.nl/ |
Rechtsvorm | NV |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doel | Het stimuleren van de regionale economische structuur en werkgelegenheid. |
Openbaar belang | Versterking noordelijke economie. |
Overzicht activiteiten | De NOM heeft van haar aandeelhouders (Ministerie van EZ en de drie noordelijke provincies) de volgende kerntaken gekregen:
|
Gerealiseerd resultaat 2013 | Het ontwikkelbedrijf heeft de doelstellingen met betrekking tot het creëren en behouden van arbeidsplaatsen, de investeringen en de innovatie impuls ruim gehaald (NOM jaarverslag 2013). |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 0.01 % aandelen, net als provincie Groningen en provincie Fryslân. Overige aandelen (99,7%) in handen van Ministerie EL&I. |
Financiële bijdrage in 2014 | € 330.000,- |
Bestuurlijk belang | Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Nee. Wel invloed in kandidaat keuze via AvA. |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 70.456.000,- |
Vreemd vermogen op 31-12-2013 | € 3.308.000,- |
Resultaat over 2013 | € 2.396.000,- |
Dochterondernemingen | Venture Kapitaalfonds II BV (100%) |
Overige activiteiten | Niet van toepassing |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. |
Invloed uitoefenen | Als aandeelhouder invloed via de AvA. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | In de AVA van april 2014 zijn nieuwe profielschetsen voor de RvC vastgesteld en is door de aandeelhouders tevens een nieuwe benoemingsprocedure overeengekomen. In de nieuwe procedure stelt de RvC - op basis van een door de aandeelhouders goedgekeurde profielschets - zelf een 'shortlist van kandidaten' op; na instemming van de aandeelhouders voert de RvC de gesprekken met de betreffende kandidaten, gevolgd door benoeming op basis van benoemingbesluit door de Aandeelhouders. |
Risico’s | Verwijzend naar het beperkte belang (0,01%) dat de provincie in de onderneming heeft, is het risico eveneens beperkt. |
Programma 9. Innovatief Drenthe: Economische zaken en arbeidsmarkt
9.3 Groningen Airport Eelde
Verbonden partij | Groningen Airport Eelde N.V. (GAE) |
website | www.groningenairport.nl |
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | Eelde |
Doel | Uitoefening van het luchthavenbedrijf, waaronder voornamelijk de aanleg, het onderhoud, de ontwikkeling, exploitatie van het luchtvaartterrein inclusief het verrichten van daaraan verbonden handelingen van commerciële of financiële aard (art. 2 lid 1a Statuten GAE). |
Openbaar belang | De luchthaven vormt een ‘essentiële infrastructurele basisvoorziening’ die bijdraagt aan de internationale en sociaal-maatschappelijke bereikbaarheid van Noord-Nederland. Zij maakt daarmee deel uit van het totaalpakket aan keuzes in mobiliteit voor inwoners en bedrijven. Daarnaast fungeert de luchthaven als katalysator voor het regionale vestigingsklimaat en levert zij een belangrijke bijdrage aan de regionale werkgelegenheid, als zodanig passend binnen de doelen zoals opgenomen in product 9.3, Verbeteren van vestigingsklimaat. Via onder meer de accommodatie van medische vluchten en het belangrijkste opleidingscentrum van verkeersvliegers in Nederland vervult GAE ook een duidelijke maatschappelijke functie. |
Overzicht activiteiten | Groningen Airport Eelde N.V. zet zich in voor een duurzame ontwikkeling van het luchtvaartbedrijf met een optimaal economisch en sociaal-maatschappelijk rendement. Vanuit dat oogpunt wordt continu gewerkt aan het luchthavenproduct waaronder aan de luchthaven verbonden diensten, de ruimtelijke ontwikkeling van het luchthaventerrein en het bestemmingsportfolio. |
Gerealiseerd resultaat 2013 | Geen bijdrage vanuit de provincie voor dit jaar. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | De provincie Drenthe bezit 30% van de aandelen. |
Financiële bijdrage in 2014 | Geen. Vanaf 2004 tot 2013 is een jaarlijkse bijdrage gestort, welke sinds 2006 aangemerkt en opgenomen als agiostorting. |
Bestuurlijk belang | Stemrecht in de AvA. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Ja. Drenthe heeft als aandeelhouder voor één lid van de RvC tevens een voordrachtsrecht. |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 15.054.451- |
Vreemd vermogen op 31-12-2013 | € 29.237.868- |
Resultaat over 2013 | € -492.869,- |
Dochterondernemingen | Nee. |
Overige activiteiten | Niet van toepassing. |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. |
Invloed uitoefenen | Via AvA: Het bestuur dient de AvA om toestemming te vragen in de volgende situaties (artikel 11 lid 4 Statuten GAE):
|
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | In 2012 is een nieuwe algemene profielschets vastgesteld waaraan elk lid van de RvC moet voldoen. In overleg met de RvC wordt door de voordragende aandeelhouder een specifieke profielschets opgesteld voor de betreffende vacature waarvoor zij een voordracht kan doen. Deze profielschets wordt vastgesteld door de AvA. |
Risico’s | Risico's blijven beperkt tot de omvang van de kapitaalinbreng in geval van een faillissement. Het aandelenkapitaal van de provincie Drenthe is nominaal gewaardeerd op € 1.252.443,--. |
Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
10.1 Enexis N.V.
Verbonden partij | Enexis N.V. |
Rechtsvorm | Enexis Holding NV is een naamloze vennootschap. |
Vestigingsplaats | Rosmalen |
Doel | Enexis zet alles in het werk voor een duurzame, betrouwbare en betaalbare energiedistributie (Missie uit Jaarverslag 2011). |
Openbaar belang | Energiedistributie wordt gezien als publieke taak; vandaar dat de aandelen Enexis in publieke handen moeten blijven. |
Overzicht activiteiten | Enexis is een netwerkbedrijf dat ingevolge de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON), ook wel splitsingswet genoemd, alle netwerkactiviteiten van het voormalige Essent bezit en beheert. Wel zijn de 150 kV-netten inmiddels verkocht aan TenneT |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. |
Ontvangen dividend in 2014 | € 2.725.862,- |
Bestuurlijk belang | Stemrecht in de AVA. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde |
Jaarrekeningresultaat 2013 | € 239,1 mln. winst |
Eigen Vermogen 31-12-2013 | € 3.370 mln. |
Vreemd Vermogen 31-12-2013 | € 2.895 mln. |
Dochterondernemingen | Fudura |
Overige activiteiten | Fudura verzorgt meetdiensten voor zakelijke klanten, levert een commercieel dienstenpakket aan klanten met een eigen infrastructuur en ontwikkelt nieuwe, duurzame producten in het kader van de energietransitie. |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. |
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing. |
Risico’s | Gezien de wettelijke basis/status zijn de risico’s voor de Provincie uitermate gering. |
Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
10.2 Attero N.V.
Op 22 mei 2014 heeft de provincie Drenthe - met vrijwel alle andere voormalige aandeelhouders - de aandelen van Attero Holding NV verkocht aan Waterland Private Equity BV. De opbrengst van deze verkoop kan worden gesteld op € 3.614.193,--, zijnde het bedrag dat op 28 mei 2014 den aan de provincie is overgemaakt. Van de opbrengst is een bedrag in escrow gehouden voor afwikkeling van lopende zaken; eventueel komt er op een later moment nog een nabetaling.
Door de verkoop dient ook de boekwaarde afgewikkeld te worden dat betreft een bedrag van € 75.960,-- en is de daadwerkelijk opbrengst € 3.538.233,--. Door de verkoop van de aandelen Attero komt de jaarlijkse dividendopbrengst te vervallen met ingang van 2014. Deze opbrengst was in de Begroting 2014 geraamd op € 171.000,-- structureel.
Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
10.3 N.V. Waterleidingmaatschappij Drenthe
Verbonden partij | NV Waterleidingmaatschappij Drenthe |
website | www.wmd.nl |
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap |
Vestigingsplaats | Assen |
Doel | Vooral de zorg voor en de instandhouding van (drink)watervoorziening in haar verzorgingsgebied van drinkwater in het verzorgingsgebied |
Openbaar belang | Drinkwater van goede kwaliteit en tegen een acceptabele prijs,vastgelegd in de Drinkwaterwet |
Overzicht activiteiten | De NV Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) staat garant voor duurzame en efficiënte drinkwatervoorziening aan 450.000 inwoners van elf Drentse gemeenten. De WMD is een winstgevend bedrijf en behoort al jaren tot de top in de landelijke benchmark van waterbedrijven. |
Resultaat | Zorg en instandhouding van (drink)watervoorziening in WMD verzorgingsgebied. |
Ontvangen dividend in 2014 | € 1.241,- |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | Aandelen (50 %); overige aandelen in handen van elf Drentse gemeenten |
Bestuurlijk belang | Stemrecht in de AvA |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Ja. Het door de provincie voorgedragen lid is voorzitter van de RvC. |
Eigen vermogen op | € 41.203.000,- |
Vreemd vermogen op | € 105.017,- |
Resultaat over 2013 | € 2.282.000,- |
Dochterondernemingen |
|
Overige activiteiten | De WMD kenmerkt zich al jaren door een geïntegreerde exploitatie van drinkwater en ander waterprojecten. Volgend op de juridische herstructurering/vereenvoudiging van 2010, is in 2011 een start gemaakt om de drinkwateractiviteiten en ander wateractiviteiten naast |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja, met ingang van 2006 |
Invloed uitoefenen | In beginsel zijn de regels omtrent de structuurregeling van toepassing op WMD. Dit brengt met zich mee dat de WMD verplicht is om een RvC in te stellen. De RvC houdt toezicht op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken in de vennootschap en de met haar verbonden onderneming. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | De RvC, 6 leden, vervult de formele taken als toezichthouder en werkgever van de directie en staat de directie bij in het maken van strategische afwegingen en keuzes. |
Risico’s | Geen specifieke risico’s |
Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
10.4 Nederlandse Waterschapsbank.
Verbonden partij | Nederlandse Waterschapsbank (NWB) |
website | www.nwbbank.com |
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Doel | Uitoefening van het bankbedrijf door onder andere het verstrekken van kredieten aan waterschappen en andere publiekrechtelijke en daarmee gelijk te stellen lichamen. Voor het bereiken van dit doel dient de NWB Bank te voorzien in haar funding. De bank doet dit door het uitgeven van schuldpapier onder haar emissieprogramma’s. |
Openbaar belang | De Nederlandse Waterschapsbank is een belangrijke kredietverstrekker in de publieke sector. Het oogmerk is tegen zo gunstig mogelijk tarieven kredieten te verstrekken. |
Overzicht activiteiten | Kredietverlening: breed assortiment aan leningvormen binnen de Nederlandse (semi) publieke sector. Ze verstrekken kredieten aan decentrale overheden, samenwerkingsverbanden van decentrale overheden en instellingen die in bezit zijn van een garantie van een decentrale overheid. Daarnaast financieren ze instellingen op het gebied van volkshuisvesting en gezondheidszorg indien er sprake is van een borging van het waarborgfonds. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | Aandelen; 0,32% (40 stuks) |
Financiële bijdrage in 2014 | Nvt. |
Bestuurlijk belang | Als mede-eigenaar is de provincie Drenthe betrokken bij de verdere ontwikkeling van de NWB en haar doelen via stemrecht. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Nee. |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 1.256.000.000,-- |
Vreemd vermogen op 31-12-2013 | € 71.850.000.000,-- |
Nettowinst 2013 | € 34.000.000,-- |
Dochterondernemingen | Nee |
Overige activiteiten | Niet van toepassing |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. |
Invloed uitoefenen | Via stemrecht AVA. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | - |
Risico’s | Geen specifieke risico’s |
Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
10.5 Bank Nederlandse gemeenten (BNG).
Verbonden partij | Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
website | www.bngbank.nl |
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Doel | De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen met een maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. |
Openbaar belang | De BNG is een belangrijke kredietverstrekker in de publieke sector. Het oogmerk is tegen zo gunstig mogelijk tarieven kredieten te verstrekken. |
Overzicht activiteiten | BNG Bank biedt een compleet pakket van financiële diensten in de (semi) publieke sector met faciliteiten voor elektronisch betalingsverkeer, rekening-courant, financieren en beleggen, treasury en aanvullende adviesdiensten. |
Ontvangen dividend in 2014 | € 111.443,- |
Financieel belang | Aandelen: 0,09% (87.750 stuks) |
Bestuurlijk belang | Als mede-eigenaar is de provincie Drenthe betrokken bij de verdere ontwikkeling van de BNG en haar doelen via stemrecht. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Nee. |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 2.918.000.000,-- |
Vreemd vermogen op 31-12-2013 | € 128.265.000.000,-- |
Resultaat voor belastingen over afgelopen jaar (2013) | € 397.000.000,-- |
Dochterondernemingen | BNG Gebiedsontwikkeling, BNG Vermogensbeheer, Hypotheekfonds voor Overheidspersoneel, |
Overige activiteiten | Niet van toepassing |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. |
Invloed uitoefenen | Via stemrecht AVA. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | - |
Risico’s | Geen specifieke risico’s |
BESLOTEN VENOOTSCHAPPEN
Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
10.6 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V
Verbonden partij | Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. |
Rechtsvorm | Publiek Belang Elektriciteitsproductie is een besloten vennootschap. |
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch |
Doel | Vanwege de voorlopige uitkomst van een juridische procedure ter zake, is in september 2009 besloten tot een afsplitsing van het 50%-belang van Essent in het Zeeuwse elektriciteitsproductiebedrijf EPZ. Na onderbrenging van dat belang in de daartoe opgerichte, afzonderlijke houdstermaatschappij EPZ, is deze overgedragen aan de voormalige aandeelhouders van Essent. In 2011 is overeenstemming bereikt over een minnelijke oplossing van het |
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang. |
Overzicht activiteiten | PBE heeft alleen nog enkele toezichthoudende taken. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. |
Bestuurlijk belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde |
Eigen vermogen op 31-12-2013 | € 1.616.680,-- |
Vreemd vermogen op 31-12-2013 | € 111.272,-- |
Resultaat voor belastingen over afgelopen jaar | -/- € 18.114,-- |
Dochterondernemingen | Geen |
Overige activiteiten | Geen |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. |
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing. |
Risico’s | Na verkoop geen specifieke risico’s meer. |
Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
10.7 Verkoop Vennootschap
Verbonden partij | Verkoop Vennootschap B.V. |
Rechtsvorm | Verkoop Vennootschap is een besloten vennootschap. |
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch |
Doel | De SPV Verkoop Vennootschap is o.a. belast met het beheer van en de afwikkeling van mogelijke claims op het gevormde risicofonds van € 800 miljoen, dat vanuit de betreffende verkoopopbrengst is gevormd ter dekking van eventuele aansprakelijkheden van de verkopende aandeelhouders in verband met de vervreemding van het productie- en leveringsbedrijf van Essent. |
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang. |
Overzicht activiteiten | In 2011 is de eerste helft van het genoemde risicofonds van € 800 miljoen minus het bedrag van daarop liggende claims, vrijgevallen ten gunste van de voormalige aandeelhouders van Essent. De vrijval van de tweede helft van dit fonds minus eventuele additionele claims, zal plaatsvinden in 2015. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. |
Financiële bijdrage provincie Drenthe | Nvt |
Bestuurlijk belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde |
Jaarrekeningresultaat 2013 | € 62,1 miljoen verlies |
Eigen Vermogen 31-12-2013 | € 347,3 miljoen |
Vreemd Vermogen 31-12-2013 | € 98,1 miljoen |
Dochterondernemingen | Geen |
Overige activiteiten | Geen |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. |
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing. |
Risico’s | Eventuele toegekende claims worden opgevangen binnen balans. |
Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
10.8 CBL (Cross Border Leases) vennootschap
Verbonden partij | Cross Border Leases Vennootschap B.V. |
Rechtsvorm | CBL Cross Border Leases is een besloten vennootschap. |
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch |
Doel | De SPV CBL Vennootschap is belast met het beheer van en de afwikkeling van mogelijke claims op het gevormde Escrowfonds, dat is gevormd ter dekking van eventuele aansprakelijkheden van de verkopende aandeelhouders in verband met de eerder door Essent afgesloten cross border leases op centrales en netten en de kosten van een mogelijke vrijwillige beëindiging van de thans nog resterende leases. |
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang. |
Overzicht activiteiten | Vanwege vrijwillige vervroegde beëindiging van de bestaande cross border leases, is in 2011 besloten tot uitkering van het grootste deel van het genoemde escrowfonds. Deze uitkering is toegekomen aan RWE en aan de voormalige aandeelhouders van Essent (ieder de helft). |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. |
Bestuurlijk belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde |
Jaarrekeningresultaat 2013 | $ 9,88 mln. winst |
Eigen Vermogen 31-12-2013 | $ 9,88 mln. |
Vreemd Vermogen 31-12-2013 | $ 103.732. |
De verwachte omvang van het financiële resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar | Naar verwachting wordt de vennootschap eind 2015 (wellicht begin 2016) geliquideerd en valt een positief liquidatiesaldo vrij aan de aandeelhouders. |
Dochterondernemingen | Geen |
Overige activiteiten | Geen |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. |
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing. |
Risico’s | Claims worden opgevangen binnen escrowfonds. |
Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
10.9 Vordering Op Enexis
Verbonden partij | Vordering op Enexis B.V. |
Rechtsvorm | Vordering op Enexis is een besloten vennootschap. |
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch |
Doel | De SPV Vordering op Enexis is belast met de uitvoering van alle taken die verband houden met het beheer van de aan de aandeelhouders overgedragen bruglening, die eerder door de holding Essent was verstrekt aan haar voormalig netwerkbedrijf. |
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang. |
Overzicht activiteiten | Beheer bruglening; gestreefd wordt naar versnelde aflossing. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. |
Financiële bijdrage 2014 | N.v.t. |
Bestuurlijk belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde |
Jaarrekeningresultaat 2013 | € 11.918 verlies |
Eigen Vermogen 31-12-2013 | € 82.250 |
Vreemd Vermogen 31-12-2013 | € 862 mln. |
Dochterondernemingen | Geen |
Overige activiteiten | Geen |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. |
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing. |
Risico’s | Enig renterisico bij vervroegde aflossing. |
Programma 10. Middelen en bedrijfsvoering
10.10 CSV Amsterdam B.V.
Verbonden partij | CSV Amsterdam B.V. ( voorheen Claim Staat B.V.) |
Rechtsvorm | De SPV CSV Amsterdam B.V. is een besloten vennootschap. |
Vestigingsplaats | ‘s Hertogenbosch |
Doel | De SPV Claim Staat is verantwoordelijk voor het vervolg van de lopende juridische procedure tegen de Staat, die eerder door Essent was opgestart in verband met de van rijkswege opgelegde verplichting tot afsplitsing van haar netwerkbedrijf en de daardoor door Essent geleden schade. |
Openbaar belang | Geen specifiek openbaar belang. |
Overzicht activiteiten | Voeren en afhandelen lopende procedure. |
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe | 2,28% van de aandelen is in handen van de provincie Drenthe. De overige aandelen zijn in publieke handen bij provincies en gemeenten. |
Financiële bijdrage 2014 | N.v.t. |
Bestuurlijk belang | Provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Recht om voordracht te doen voor lid RvC | Niet aan de orde |
Jaarrekeningresultaat 2013 | € 14.095 verlies |
Eigen Vermogen (begin 2013 en eind 2013) | € 66.482 en € 52.387 |
Vreemd Vermogen (begin 2013 en eind 2013) | € 1.785 en € 12.484 |
De verwachte omvang van het Eigen Vermogen (begin 2015 en eind 2015) | € 10,5 mln. en € 4,0 mln. |
De verwachte omvang van het Vreemd Vermogen (begin 2015 en eind 2015) | € 25.000 en € 25.000 |
De verwachte omvang van het financiële resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar | € 3 mln. verlies |
Dochterondernemingen | Geen |
Overige activiteiten | Geen |
Geconformeerd aan de Corporate Governance Code | Ja. |
Invloed uitoefenen | De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie. |
Profiel voor lid RvC waarvoor de provincie een voordracht kan doen | Niet van toepassing. |
Risico’s | - |